kunstenaar, mixed media

Gitta Overmaat

kunstenaar, mixed media

www.gittaovermaat.com

g.overmaat@gmail.com

Biografie

Na de basisopleiding op de FotoAcademie in Amsterdam in 1998 heb ik mij voornamelijk toegelegd op straatfotografie en portretten. Daarmee heb ik vele jaren geëxposeerd waaronder in Amsterdam  (Stopera) met de serie Absolutely Fabulous (2008), in Bergen met de serie Lost in Shanghai (2006),  in Alkmaar met de serie Gehavend (2015), in SudWest-Fryslan met de serie Friesland, het land waar je je ogen kunt strekken (2013), de serie Harlingen ondersteboven (2014), de serie Bankstellen, de serie Waailand (2018).

Sinds 2020 volg ik de Kunstacademie en werk ik ook met andere technieken, wo tekenen, ruimtelijk werk en digitale fotocollages. Ik noem het ook wel digitaal schilderen met foto’s. De beelden komen meer van binnen uit, intuïtief en persoonlijk. Zo is de serie In de chaos van de wereld vind je je eigen plekje (2021) een digitale fotocollage. Het thema Spiegeltweelingen heb ik verbeeld met een installatie van barbiepoppen 2022).

Gitta Overmaat - Spiegelbeeld
Gitta Overmaat - Spiegelbeeld

 Artistieke stijl en inspiratie

Elk onderwerp dat mij persoonlijk raakt kan object zijn van mijn kunstwerk. Ik beschik over een rijk palet aan technieken, dat mij in staat stelt om mijn beeldtaal op meerdere manieren vorm te geven. Daarbij staat niet de techniek of de vorm centraal, maar de inhoud. Daarna volgt de vorm en daar pas ik de techniek op aan.

Gitta Overmaat - Ontheemd Voelen Gezicht 14
Gitta Overmaat - Ontheemd Voelen Gezicht 14

Ik voel mij thuis bij kunstenaars, die ook de persoonlijke belevingswereld als uitgangspunt nemen. Zo ben ik geïnspireerd door Louise Bourgeois. Met name haar serie Femme Maison, waarbij zij de vrouw als moeder afbeeldt in een architecturale omgeving. Haar enorme gevarieerdheid in beeld, in vorm en in materialen spreekt mij aan. Francis Bacon, die expressionistische portretten maakt, waarbij hij het gezicht misvormd om een betere indruk van hun psychische en emotionele gesteldheid te geven. André de Jong, die zijn portretten of lichamen abstraheert met felle lijnen. Anselm Kiefer vanwege zijn rauwheid in vorm en materiaal en vanwege de grootte van zijn werken. Over het algemeen laten deze kunstenaars de universele belevingswereld zien in niet al te kleurrijke maar wel sprekende beeldtaal. Geen realistische voorstellingen, meer intuïtieve beelden, die te raden overlaten.

Gitta Overmaat - Verscheurd
Gitta Overmaat - Verscheurd
Gitta Overmaat - Onschuldig
Gitta Overmaat - In de Chaos
Gitta Overmaat - In de Chaos

Huidig werk

Op dit moment is het onderwerp Thuis een thema dat mij beroert. Niet alleen persoonlijk, maar ook maatschappelijk vanwege de vele crisissen, waaronder de vluchtelingencrisis. Wat maakt dat je je thuisvoelt in jezelf, in je huis, je dorp of wijk, je land of gastland? Of juist niet thuis voelt, maar ontheemd. De ThuisMatroesjka is mijn concept, waarbij de meerthuizigheid zichtbaar wordt in een 3d beeld van houten huizen, die in elkaar passen. Dit thema heeft meerdere series/kunstwerken opgeleverd, wo Vluchtelingen onderweg, Onschuldig, Ontheemd voelen kent vele gezichten. Deze series gaan over het ontheemd voelen. De kunstwerken Mijn Thuismatroesjka en Samen één gaan over het thuisvoelen.

Gitta Overmaat - ThuisMatroesjka
Gitta Overmaat - ThuisMatroesjka

Daarnaast intrigeert het onderwerp Spiegeltweelingen mij al jarenlang. Ik ben zelf een deel van een eeneiige spiegelbeeldige tweeling en voortdurend op zoek naar mijn eigen identiteit en mijn tweelingidentiteit. Dit onderwerp heb ik in meerdere series verbeeld, wo de genoemde installatie Spiegelbeeld, de fotocollages Verscheurd en In den beginne.

Gitta Overmaat - Samen Een
Gitta Overmaat - Samen Een

Tot slot houd het onderwerp Map Art mij bezig en heb ik de serie Dagboek van mijn schoen verbeeld.

Gitta Overmaat - Dagboek van mijn Schoen
Gitta Overmaat - Dagboek van mijn Schoen

Mijn kunstvisie is eclectisch te noemen De ene keer ligt de invalshoek bij mijn persoonlijke belevingswereld (expressionistisch), de andere keer staat een idee centraal (conceptueel) en het kan ook zijn dat een maatschappelijk onrecht het uitgangspunt vormt (geëngageerd). Betekenisgeving, in de zin van geraakt worden, is voor mij essentieel.

Ik wil graag iets van waarde toevoegen aan deze wereld in kunstzinnig opzicht.

Gitta Overmaat - In den Beginne
Gitta Overmaat - In den Beginne