Wat skinksto oan de Fryske Klaai? Dat was de vraag die aan het publiek werd gesteld tijdens de theatervoorstelling Kerk van Klei. Dezelfde vraag vormde het uitgangspunt voor de expositie in de Petruskerk van Lichtaard. Kerk van Klei reisde van het terpenlandschap in Westergo naar een kerkje op de terp in Oostergo. Ab Hofstra, Elske Klik, Jan Hofstra, Martijn Pieck en Stefan Belderbos voegden in de Petruskerk hun foto’s, beelden, film, kostuums en geluidskunst samen tot één installatie.

Bij binnenkomst hoorde men eerst de klanken van een vreemd, primitief kerkorgel. Alsof er elk moment een ritueel kon beginnen in de kerk. Het geluid kwam van het door Martijn Pieck ontworpen slagwerk, gemaakt van houten latten, metalen buizen en kistjes. Verderop in de kerk stond een toren van houten kratten die als decor diende in de voorstelling. In die toren was nu een film te zien van Stefan Belderbos. De film focuste op het ritueel waarin de zee en de klei werden bezongen, gedeeld en geëerd. Ook de langgerekte grote foto’s en projecties van het terpenlandschap waren van zijn hand.

Jan Hofsta maakte het altaar van klei, zout en gaaskisten dat een belangrijke rol heeft gespeeld in de voorstelling. Elske Klik stelde haar kleurrijke rituele kostuums in vol ornaat op in de kerk. Ab Hofsta maakte de expositie compleet met zijn prachtige fotoserie van de voorstelling.

Uit de voorstelling Kerk van Klei. Foto Ab Hofstra

Een dag voor de opening, de expositie was net ingericht, werden de eerste coronamaatregelen van kracht. Stefan Belderbos heeft vervolgens van deze voor het publiek gesloten expositie een filmimpressie gemaakt.